Вашата оценка

Туристически речник

В хотела:
1. Cheсk in - Процедура при настаняване в хотела. Регистрация.
2. Cheсk out - Процедура при напускане на хотела. 
3. Late check in - По-късно настаняване в хотел - Настаняването в хотел се извършва в определена часова рамка. При ситуация, когато туристът ще закъснее с пристигането, следва да предупреди хотела предварително. 
4. Late check out - По-късно напускане на хотел - Ситуация, при която гостът напуска хотела по-късно от определеното за това време. Заплаща се допълнително според условията на хотела при предварителна уговорка и възможност.   
5. Пълен пансион - Тип хранене в хотел, при което се предвиждат три или четири хранения на ден. 
6. Полупансион - Тип хранене в хотел, при което се предвиждат закуска и вечеря или закуска и обяд.
7. All Inclusive - Настаняване с хранене (закуска, обед, междинни хранения и вечеря) и включени алкохолни и безалкохолни напитки. В зависимост от типа All Inclusive и най-вече от цената и концепцията на конкретния хотел, могат да са включени най-различни основни и допълнителни услуги, както и по висок клас храна и напитки. Всеки хотел обявява актуалната си концепция на All Inclusive за съответния сезон, на официалния си сайт. 
8. Brunch - Хранене след закуска и преди обяд, непосредствено заместващо и закуската, и обяда. 
9. Twin - Двойна стая с две отделни легла.  
10. DBL - Двойна стая с едно общо голямо легло.  
11. Junior Suite - Голяма стая с обособено място за спалня и отделно за всекидневна. Може да е отделена със стена или стъклена  преграда, но в повечето случаи е едно общо помещение.  
12. Апартаменти - Помещение за хотелско настаняване, разделено на отделни стаи с врата между тях.
13. Апарт-хотел - Хотел съставен само от апартаменти.  
14. Бунгало - Тип помещение за настаняване на туристи. Обикновено представлява отделна постройка. Може да бъде луксозен тип настаняване.  
15. Студио - По-голяма стая. Може да има кухненски бокс.  
16. Шведска (блок) маса - Вид самообслужване в ресторанти и кафенета, където посетителите могат да избират от всичко предложено без ограничения в количеството. Широко застъпено в системата на All Inclusive.  
17. Английска закуска - Закуска, включваща сок, яйца с шунка, препечени филийки, масло, мармалад, чай или кафе.
18. Континентална закуска - Лека закуска, състояща се от кафе или чай, сок, хлебче с масло и мармалад.  
19. Deluxe - Услуга по-висок клас с включени екстри. 
20. Luggage Pass - Карта, която дава право на туриста да изнася багаж от хотела.  
21. Master Key - Ключ, който отваря всички стаи на етажа. Ползва се от персонала на хотела.
22. Room service - Обслужване на място, в хотелската стая.  
23. Safe-Deposit Boxes - Индивидуална секция за съхранение на ценности и пари.  
24. Service Charge - Такса за обслужване. Обикновено бива 10 – 20 % от цената на услугата.
25. Рецепция - Място в хотел със съответните служители, където се регистрират туристите и където могат да се обръщат при необходимост.
26. Хотелска верига - Група хотели, част от обща система на собственост и ръководство.
 
Общи:
27. Туроператор - Туроператорът формира и организира туристически продукти (чуждестранни партньори, избор на хотели, подбор на екскурзии, договор с авиокомпании, застрахователни компании и др.). Извършва продажби чрез мрежа на турагенти или непосредствено на крайни клиенти.  
28. Турагент - Организация, занимаваща се с продажба и реализация на туристически продукти и услуги, формирани от туроператор.  
29. Тур - Туристическо пътуване по зададен маршрут, за определен срок, с предварително уговорен пакет услуги (превоз, настаняване, хранене и пр.). Биват групови или индивидуални. 
30. Турист - Пътешественик, пребиваващ на конкретно географско място не по-малко от 24 часа с цел - почивка, бизнес, познавателна цел и др. 
31. Туристически пакет - Туристическо пътуване с включени транспорт, настаняване, екскурзии и др. услуги. 
32. Шопинг тур - Пътуване с цел покупката на определени стоки, типични за страната на пребиваване.
33. Резервиране - Предварително запазване на места в хотел или транспортно средство за определен турист (пътник) за определен период. 
34. Анулация - Отмяна на туристическо пътуване.  
35. Гид - Професионалист, запознаващ туристите със забележителностите на определено населено място или местност.  
36. Индивидуален тур - Тур, оформен според индивидуалните изисквания на клиент (група клиенти). Може да включва различни услуги – настаняване, хранене, трансфер, екскурзионна програма.
37. Оферта - Формално предложение за сключване на сделка с излагане на определени условия. 
природа. 
38. Висок сезон /пик сезон/ - Период на увеличено търсене на туристически продукти, по време на който цените на билети, хотели и др. услуги значително се увеличава. Като правило това са официални празници, лято (от юли до септември), ученически ваканции. 
39. Нисък сезон - Период на намалено търсене на туристически продукти, като правило в резултат на сезонни климатични промени. Цените на билети, хотели и др. услуги обикновено значително се снижават.  
40. Промоция No name - Продажба на пакет туристически услуги с намаление за настаняване без указание за конкретен хотел, който става известен един ден преди заминаването или на място при настаняване. Гарантира се еднаква категория на хотелите.  
41. Водач - Служител на туристическа фирма, съпровождащ туристите по време на екскурзия, организиращ тяхното настаняване, хранене и трансфери. 
42. Ваучер - Документ, издаван от туристическа или транспортна фирма в потвърждение на това, че туристът е заплатил конкретна услуга: настаняване в хотел, екскурзионно обслужване, хранене и др. Ваучерът се явява основание за получаване на съответната услуга.  
43. Застраховка - Документ, който обезпечава туриста с гарантирано медицинско обслужване в случай на болест или травма. Условията на застраховката подробно се уговарят в застрахователната полица. Тя може да е включена в цената, както е при груповите организирани пътувания или да се заплаща допълнително, както е при индивидуалните хотелски резервации.
44. Рекламация - Заявление от туриста за несъответствие между заплатените и фактически предоставени услуги. 
45. Трансфер - Всякакви превози в туристически център – от и до хотел, от и до летище и др. обекти.
46. Форс мажор - Непреодолимо обстоятелство, което не може да бъде предотвратено от отговорната страна и което се явява причина за неизпълнение на условията по договор (война, стихийно бедствие и др.).   
47. Шатъл - Транспорт, който извършва регулярни рейсове на кратки разстояния (до плаж, до център на град и др.)
48. Бизнес-тур - Тип делово пътуване, изискващо съответното обслужване (например стая за срещи, секретарски услуги и др.) 
49. Блок места - Закупуване на определени места от редовни пътнически линии от страна на туроператор.
50. Виза - Специално разрешение на съответния орган на чужда държава във вид на официален знак в задграничния паспорт, даващ правото на влизане, излизане, пребиваване или преминаване през чуждата държава. 
51. Дайвинг - Плуване под вода с акваланг.
52. Документ за групово пътуване - Транспортни документи, оформени за група туристи, потвърждаващи правото на транспорт в едно или друго транспортно средство. 
 
По въздух и вода…
53. Багажна квитанция - Официален документ, който авиокомпанията оформя и издава на клиента при регистрация на багажа, като потвърждава, че поема отговорност за превоза на този багаж и предаването му на пасажера след завършване на пътуването. 
54. Безмитен внос - Внос на стоки без облагане. Обикновено включва приемливо количество предмети за лично ползване. 
55. Бордна карта - Документа, с който пътникът се качва на самолета. На него е указано името на пътника, името на компанията-превозвач, номера на полета, маршрут, дата, номер на място в самолета, номер на изхода, време на излитане по разписание и време на кацане по разписание. Издава се при чекиране на летището или онлайн (при нискобюджетни превозвачи). Проверява се от служител на летището при изхода преди качването в самолета. 
56. Директен полет - Полет без прекачвания по маршрута.  
57. Duty free - Система на безмитна търговия в района на летища, на борда на самолети и други транспортни средства.  
58. Зелен коридор - Място на пресичане на граница при превоза на предмети, които не подлежат на митническа декларация.  
59. Класа - Разряд за степените на удобство, предоставяни на туристите в самолети, влакове и др.
60. Круиз - Речна или морска екскурзия с кораб, който се използва като средство за предвижване, настаняване, хранене, развлечение, с включено брегово обслужване.  
61. Летищна или пристанищна такса - Такса, заплащана от туриста за преминаване през съответното летище или пристанище.
62. Право на багаж - Максимално количество (тежест и обем) багаж, приемано от авиокомпаниите, без допълнително заплащане. Зависи от класата на пасажерското място. 
63. Открит билет - Отворена дата за връщане. Пътникът може да резервира дата на по-късен етап. Традиционно е по-скъп от билет с фиксирана дата. 
64. Свръх багаж - Багаж, надвишаващ по тежест и обем, определените от транспортната фирма норми. Заплаща се допълнително от пътника. 
65. Редовен полет - Полет, изпълняван от авиокомпания в течение на определен срок с предварително оповестено разписание.  
66. Чартърен полет - Полет, който се извършва не по разписание, а по договор за определен ден и посока. 
67. Ръчен багаж - Чанта с определен размер, която пасажерът може да носи със себе си в самолета без допълнително заплащане. Отговорност за съхранението й носи пасажерът. 
68. Самолетна тарифа - Система на заплащане на самолетни полети в зависимост от нивото на предоставените услуги и условията на използването им и анулацията им. 
69. Tourist Class – Икономична класа.
70. Транзит - Транспортен превоз на туристи от една страна в друга през трета (междинна) страна.
71. Транзитен порт - Пункт на междинен престой на морски плавателен съд, определен по маршрута.  
72. Ферибот - Самоходен плавателен съд за превоз на пасажери и транспортни средства през водни пространства.
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на нашите услуги Вие приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече
Разбрах